Γιατί οι επιστήμονες ζητούν μείωση των ιχνών που αφήνουν τα αεροσκάφη στον αέρα;
Μία νέα μελέτη καλεί τις αεροπορικές εταιρείες να τροποποιήσουν τα δρομολόγιά τους ώστε τα αεροσκάφη τους να παράγουν λιγότερα ίχνη συμπύκνωσης, όπως ονομάζονται οι λευκές γραμμές που αφήνουν πίσω τους, καθώς τα κατάλοιπα από τα καυσαέρια των αεροπλάνων συντελούν στην υπερθέρμανση του πλανήτη.
Μάλιστα, το αρνητικό αντίκτυπο που αφήνουν τα ίχνη συμπύκνωσης στο περιβάλλον μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο με μικρές αλλαγές στην πορεία μερικών πτήσεων, σύμφωνα με τη Transport Energy, μία μη κερδοσκοπική οργάνωση που μεριμνά για την «πράσινη» μετάβαση.
Τα ίχνη συμπύκνωσης δημιουργούνται στον ουρανό όταν τα θερμά, υγρά καυσαέρια ενός αεροσκάφους αναμειγνύονται με τον κρύο αέρα και δημιουργούν σύννεφα από παγοκρυστάλλους.
Όταν ο αέρας είναι ξηρός, διαλύονται εύκολα, αλλά όταν υπάρχει υγρασία, μπορούν να γίνουν μεγαλύτερα και να παραμείνουν στον ουρανό για περισσότερη ώρα, παγιδεύοντας, έτσι, θερμότητα από την επιφάνεια της Γης.
Όπως υποστηρίζει η μελέτη της Transport Energy, το αντίκτυπο των ιχνών συμπύκνωσης στην υπερθέρμανση του πλανήτη είναι τουλάχιστον ισάξιο, αν όχι μεγαλύτερο, από αυτό που προκαλείται από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που παράγονται από την καύση των αεροπορικών καυσίμων.
Ωστόσο, μόλις το 3% όλων των πτήσεων είναι υπεύθυνο για το 80% των ιχνών συμπύκνωσης που θερμαίνουν τον πλανήτη και έτσι αρκούν μόνο μερικές τροποποιήσεις στα δρομολόγιά τους για να μειωθεί κατά 50% το αντίκτυπο του φαινομένου μέχρι το 2040.
Όσο για το κόστος, πάντα σύμφωνα με την Transport Energy, αυτό θα είναι ελάχιστο. Για παράδειγμα, το προστιθέμενο κόστος στον καταναλωτή για ένα εισιτήριο από τη Νέα Υόρκη στο Παρίσι θα ήταν μόλις 4 ευρώ ή 1,20 ευρώ για μία πτήση από τη Βαρκελώνη προς το Βερολίνο.
Το αυξημένο τίμημα θα καλύπτει τις αυξημένες ανάγκες για καύσιμα, όπως και την εγκατάσταση αισθητήρων υγρασίας και άλλων σχετικών τεχνολογιών.
Τα ίχνη συμπύκνωσης σχηματίζονται πιο εύκολα πάνω από υψηλά γεωγραφικά πλάτη, έτσι οι πτήσεις πάνω από την Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική και τον Βόρειο Ατλαντικό θα ήταν από τις πρώτες που θα έπρεπε να κάνουν μικρές αλλαγές στην τροχιά τους. Επίσης, τα ίχνη συμπύκνωσης είναι πιο έντονα τις απογευματινές και βραδινές ώρες.
Οι συγγραφείς της επιστημονικής έρευνας θεωρούν ότι τα οφέλη από τη μείωση των ιχνών συμπύκνωσης θα είναι από 15 έως και 40 φορές μεγαλύτερα από την αύξηση στους ρύπους CO2 που θα επιφέρει η χρήση περισσότερων καυσίμων, όταν οι αεροπορικές εταιρείες αρχίσουν να τροποποιούν τα δρομολόγιά τους.
Τα ίχνη συμπύκνωσης και το αντίκτυπο τους στην αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη ήταν το κεντρικό θέμα μίας εκδήλωσης που διοργανώνεται από ένα ινστιτούτο του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, στο πλαίσιο της συνόδου κορυφής COP29 για το κλίμα.
Πηγή: lifo.gr