Ερευνητές αναπτύσσουν μοντέλο για επιτόπου αξονική τομογραφία σε τραυματίες από τροχαία
Το πανεπιστήμιο του Κόβεντρι αναπτύσσει ένα μοντέλο που διενεργεί αξονική τομογραφία στον τόπο ενός τροχαίου δυστυχήματος για να διευκολύνει την παροχή πρώτων βοηθειών. Με μια απλή φωτογραφία του τραυματία οι διασώστες αποκτούν εικόνα των πιθανών εσωτερικών τραυματισμών του.
Είναι αναμφισβήτητο ότι όσο πιο γρήγορα φτάσει ένας τραυματίας από τροχαίο δυστύχημα στο νοσοκομείο και όσο πιο γρήγορα ξεκινήσει η αντιμετώπισή του, τόσο πιο πολλές πιθανότητες έχει να σωθεί. Ειδικά όταν πρόκειται για πεζούς που παρασύρονται από οχήματα.
Αυτό σκέφτηκε και ο δρ. Christophe Bastien, που είναι αναπληρωτής καθηγητής στο Institute for Transport and Cities (IFTC) Ethics Deputy του Πανεπιστημίου του Κόβεντρι, ο οποίος μαζί με την ομάδα του αναπτύσσει μια λεπτομερή βάση δεδομένων παράλληλα με ένα νέο μαθηματικό μοντέλο το οποίο μπορεί να αναστρέψει τις συγκρούσεις αυτοκινήτων και πεζών και να παράγει επιτόπου αξονικές τομογραφίες χρησιμοποιώντας απλές φωτογραφίες των τραυματιών και του εμπλεκόμενου οχήματος.
Οι αξονικές τομογραφίες του σώματος των τραυματιών μπορούν να δώσουν σε δευτερόλεπτα στο πλήρωμα ενός ασθενοφόρου που θα καταφθάσει στο σημείο του ατυχήματος την εικόνα πιθανών εσωτερικών τραυματισμών του θύματος, επιτρέποντας την επιτόπου κατάλληλη αντιμετώπιση. Οι πληροφορίες θα μπορούσαν επίσης να σταλούν σε ένα εφημερεύον νοσοκομείο για να επιταχύνουν τη βέλτιστη αντιμετώπιση των τραυματιών κατά την άφιξή τους στις μονάδες επειγόντων περιστατικών. Με το μοντέλο αυτό οι κλινικοί γιατροί θα μπορούσαν να αξιολογήσουν τη βαρύτητα των περιστατικών και να προετοιμάσουν το χειρουργείο, αν χρειάζεται, για την έγκαιρη θεραπευτική παρέμβαση πριν ακόμη ο τραυματίας φθάσει στο νοσοκομείο.
Η ομάδα του Δρα. Christophe Bastien ανέπτυξε τη βάση δεδομένων Forensic Pedestrian Trauma Database (FPTD) σε συνεργασία με τα Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία Coventry και Warwickshire (UHCW) του Ην. Βασιλείου. Οι αξονικές τομογραφίες που διενεργούνται βάσει του μοντέλου έχουν επικυρωθεί από το Total Human Model for Safety που επινοήθηκε από την Toyota Motor Corporation και την Toyota Central R&D Labs.
Το έργο έχει κερδίσει το Διεθνές Βραβείο Οδικής Ασφάλειας Prince Michael, το οποίο αναγνωρίζει εξαιρετικά επιτεύγματα και καινοτομίες στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας παγκοσμίως.
Οι ερευνητές είναι αισιόδοξοι για τις δυνατότητες αυτής της τεχνολογίας να μεταμορφώσει τις υπηρεσίες παροχής πρώτων βοηθειών και να βελτιώσει την αποτελεσματική αντιμετώπιση των τραυματιών. Η μέθοδος θα μπορούσε επίσης να αναπτυχθεί και να χρησιμοποιηθεί και εντός των νοσοκομειακών μονάδων σε όλο τον κόσμο για την αντιμετώπιση επειγόντων περιστατικών, όπου κάθε λεπτό που περνάει είναι πολύτιμο.
Η ομάδα αναζητά επί του παρόντος χρηματοδότηση για να συνεχίσει την ανάπτυξη του FPTD, με σκοπό τη συνέχιση της υποστήριξης των νοσοκομείων, των ασθενοφόρων ακόμη και της αστυνομίας που φτάνει στον τόπο ενός τροχαίου δυστυχήματος.