Οι στόχοι του νέου νομοσχεδίου για την Υγεία και τα βασικά σημεία

Μαγικό ραβδάκι δεν υπάρχει για να λυθούν μονομιάς όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Εθνικό Σύστημα Υγείας έπειτα από 40 χρόνια λειτουργίας και, βέβαια, μετά από οκταετή οικονομική κρίση, με την επιβολή μνημονίων. Αλλά το νομοσχέδιο που κατατέθηκε σε δημόσια διαβούλευση με τίτλο «Δευτεροβάθμια περίθαλψη, ιατρική εκπαίδευση και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας», έρχεται να ρυθμίσει μια σειρά από θέματα του ΕΣΥ, για να το εκσυγχρονίσει και να κάνει πιο λειτουργικές τις νοσηλευτικές δομές, ώστε να βελτιώσει τις παροχές στους πολίτες.

Οι βασικοί άξονες της νομοθετικής παρέμβασης αφορούν τη νοσοκομειακή περίθαλψη, την ιατρική εκπαίδευση, την προαγωγή της Επείγουσας Ιατρικής και της μαιευτικής περίθαλψης, καθώς και τις επαγγελματικές σχέσεις των ιατρών ΕΣΥ.

Ειδικότεροι στόχοι του νομοσχεδίου είναι κυρίως οι ακόλουθοι:

α) Η ενίσχυση της κλινικής εκπαίδευσης των αποφοίτων Ιατρικής, μέσω προγράμματος εξάμηνης αμειβόμενης κλινικής άσκησης σε κλινικές καθώς και σε Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών σε επιλεγμένα δημόσια νοσοκομεία. Μετά την ολοκλήρωση της κλινικής άσκησης, οι νέοι γιατροί θα είναι καλύτερα εφοδιασμένοι για την υπηρεσία υπαίθρου (αγροτικό), ενώ θα μπορούν και πιο εύκολα να προσανατολιστούν στην επιλογή ειδικότητας.

β) Η τροποποίηση του νομικού πλαισίου που διέπει την κρίση και επιλογή των ιατρών κλάδου ΕΣΥ, με στόχο η επιλογή μόνιμου προσωπικού να είναι στοχευμένη και προσαρμοσμένη στις πραγματικές ανάγκες των νοσοκομείων. Έτσι, προβλέπονται συμβούλια κρίσεων σε κάθε Υγειονομική Περιφέρεια που θα ελέγχουν τα δικαιολογητικά, τη μοριοδότηση και την αναμοριοδότηση των υποψηφίων ιατρών. Παράλληλα, συγκροτούνται σε κάθε νοσοκομείο συμβούλια αρμόδια για τη διεξαγωγή της συνέντευξης και τη διαμόρφωση της τελικής βαθμολογίας των ιατρών. Η διαδικασία αυτή επιταχύνει τις προσλήψεις και συμβάλει στην ορθολογικότερη επιλογή ιατρικού προσωπικού.

γ) Η αναβάθμιση της ιατρικής εξειδίκευσης με δύο τρόπους: α) Η διαδικασία τοποθέτησης ιατρών για ειδίκευση μεταφέρεται από το Υπουργείο Υγείας στα νοσοκομεία που αποτελούν εκπαιδευτικά κέντρα και δημιουργείται ηλεκτρονική πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων και τήρηση της σειράς χρονικής προτεραιότητας. β) Ορίζονται ομάδες νοσοκομείων ανά ειδικότητα και οι προς εξειδίκευση γιατροί θα ασκούνται κυκλικά σε όλα τα νοσοκομεία της ίδιας ομάδας, με στόχο την απόκτηση μεγαλύτερης εμπειρίας. Επιπλέον, ο αριθμός των θέσεων ανά ειδικότητα και ανά νοσοκομείο καθορίζεται ανάλογα με τις ανάγκες του συστήματος υγείας της χώρας.

δ) Ο εκσυγχρονισμός του νομικού πλαισίου που διέπει το καθεστώς απασχόλησης των ιατρών κλάδου Ε.Σ.Υ. Προβλέπεται η δυνατότητα προκήρυξης θέσεων μερικής απασχόλησης, οι οποίες θα καλύπτονται από ιατρούς που θα έχουν τη δυνατότητα άσκησης ιδιωτικού επαγγέλματος. Οι ιατροί πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης που υπηρετούν σε νοσοκομεία του ΕΣΥ και συμμετέχουν στην ολοήμερη λειτουργία , θα έχουν τη δυνατότητα υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και με πρώτιστο γνώμονα τη στήριξη του δημόσιου συστήματος, να ασκούν περιορισμένα ιδιωτικό έργο ή να παρέχουν υπηρεσίες στον ιδιωτικό τομέα. Παράλληλα, για λόγους ίσης μεταχείρισης, επιτρέπεται σε πανεπιστημιακούς ιατρούς που υπηρετούν σε νοσοκομεία του ΕΣΥ ή αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας να παρέχουν ιδιωτικές υπηρεσίες, κατόπιν χορήγησης ειδικής άδειας από τη Σύγκλητο του Α.Ε.Ι.

ε) Η συμπλήρωση του νομοθετικού πλαισίου που διέπει την οργάνωση της Ιατρικής Υπηρεσίας των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ.. Ειδικότερα θεσπίζεται διαδικασία επιλογής και αξιολόγησης Συντονιστών Διευθυντών. Διασαφηνίζεται επίσης η διαδικασία επιλογής προσωρινού προϊσταμένου τμήματος ή μονάδας νοσοκομείου του ΕΣΥ, όπου απαιτείται ο ορισμός του.

ζ) Η ετήσια αξιολόγηση των επικουρικών ιατρών που υπηρετούν στο δημόσιο σύστημα υγείας της χώρας.

η) Η προαγωγή της Επείγουσας Ιατρικής μέσω της σύστασης αυτοδύναμων Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) και σε άλλα νοσοκομεία, εκτός από αυτά για τα οποία ήδη προβλέπεται, και της θέσπισης επιδόματος για τους ιατρούς που υπηρετούν σε ΤΕΠ.

θ) Η διαμόρφωση ειδικότερου θεσμικού πλαισίου για τη μαιευτική περίθαλψη, με έμφαση στην προαγωγή του φυσικού τοκετού και στην κατ΄ οίκον μαιευτική φροντίδα μέσω της θέσπισης σχετικού προγράμματος «Μαίες στο σπίτι».

Με τις ανωτέρω νομοθετικές παρεμβάσεις αναμένεται η αριθμητική και ουσιαστική ενίσχυση του ιατρικού δυναμικού της χώρας και των συνθηκών εργασίας αυτού, με απώτερο στόχο την αναβάθμιση του δημοσίου συστήματος υγείας και την παροχή ποιοτικότερων υπηρεσιών υγείας προς όφελος των Ελλήνων πολιτών.

Η Μίνα Γκάγκα γνωρίζει το ΕΣΥ από μέσα. Ξέρει τα προβλήματά του και τι απαιτείται για να βρεθούν οι λύσεις. Μέσα από τη νομοθετική παρέμβαση, επιχειρεί να βελτιώσει τις συνθήκες για όλους τους πολίτες. Επιδιώκει να κάνει το ΕΣΥ ελκυστικό για τους ασθενείς. Να περιορίσει την ταλαιπωρία τους και να τους προσφέρει καλύτερες ιατρικές και νοσηλευτικές υπηρεσίες. Φυσικά και δεν θα ‘ναι εύκολα τα βήματα που πρέπει να γίνουν. Σε πολλές περιπτώσεις έχουμε παγιωμένες καταστάσεις και αντιλήψεις. Μέσα από τον διάλογο, όμως, και με τη σταδιακή εφαρμογή των νέων διατάξεων, το ΕΣΥ μπορεί να αναβαθμιστεί και να γίνει όπως το οραματίστηκε ο αείμνηστος, Γιώργος Γεννηματάς, ένα δημόσιο σύστημα υγείας, για όλους τους Έλληνες!