ΠΟΕΔΗΝ: Προϋπολογισμός 2026- Στάσιμη πορεία χωρίς προοπτική ανάταξης του ΕΣΥ

Ο προϋπολογισμός 2026 δεν εξασφαλίζει τις αναγκαίες επενδύσεις για τη βιωσιμότητα και την ενίσχυση της Δημόσιας Υγείας, αναφέρει η ΠΟΕΔΗΝ.

Ο Προϋπολογισμός του 2026 για τη Δημόσια Υγεία αποτυπώνει με σαφήνεια μια στάσιμη κατάσταση χωρίς προοπτική ουσιαστικής ανάταξης του Εθνικού Συστήματος Υγείας, αναφέρει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων στα Δημόσια Νοσοκομεία (ΠΟΕΔΗΝ), αναδεικνύοντας ότι, παρά τις τεχνολογικές αναβαθμίσεις και τις κτιριακές παρεμβάσεις που υλοποιούνται τα τελευταία χρόνια, το ΕΣΥ εξακολουθεί να υποφέρει από το βαθύτερο και πιο κρίσιμο πρόβλημά του: την υποχρηματοδότηση και τις εκτεταμένες ελλείψεις προσωπικού.
Η πραγματικότητα, όπως προκύπτει από τον ίδιο τον προϋπολογισμό, σύμφωνα με την ΠΟΕΔΗΝ, είναι ότι οι μαζικές αποχωρήσεις υγειονομικών, η αδυναμία προσέλκυσης νέων επαγγελματιών και η ανακύκλωση του υπάρχοντος προσωπικού, που  δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα που υπονομεύει την ασφαλή λειτουργία των δομών υγείας. Την ίδια στιγμή, η στασιμότητα στις δημόσιες δαπάνες υγείας, οι οποίες παραμένουν στο 5,5% του ΑΕΠ, πολύ κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που είναι 7,5% του ΑΕΠ, καθιστά αδύνατη κάθε σοβαρή προσπάθεια ενίσχυσης του συστήματος και διασφάλισης αξιοπρεπών συνθηκών εργασίας για τους υγειονομικούς και ποιοτικής περίθαλψης για τους πολίτες.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, οι αυξημένες ανάγκες των Νοσοκομείων, τα συσσωρευμένα χρέη, οι μη ρεαλιστικές προβλέψεις δαπανών και το αρνητικό ισοζύγιο προσλήψεων-αποχωρήσεων συνθέτουν μια εικόνα αδιεξόδου, τονίζει η ΠΟΕΔΗΝ. Είναι πλέον ξεκάθαρο, προσθέτει, ότι χωρίς προοδευτική και σταθερή αύξηση των Δημόσιων Δαπανών Υγείας στο επίπεδο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το ΕΣΥ δεν μπορεί να αναταχθεί ούτε να γίνει ξανά ελκυστικό για τους ανθρώπους που το υπηρετούν, αλλά ούτε και ασφαλές και λειτουργικό για τους πολίτες που το έχουν ανάγκη.

ΠΟΕΔΗΝ: Οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί

Με βάση τα στοιχεία του Προϋπολογισμού 2026 το ανώτατο όριο δαπανών ως πρόβλεψη για το έτος 2026 διαμορφώνεται στα 7,842 δις ευρώ εκ των οποίων 6,946 δις ευρώ είναι από τον τακτικό προϋπολογισμό και 896 εκ. ευρώ προέρχονται από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Το ανώτατο όριο δαπανών για το έτος 2025 ως εκτίμηση διαμορφώνεται στα 7,664 δις ευρώ. Εξ αυτών οι μεταβιβάσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό ως εκτίμηση θα διαμορφωθούν στα 7,186 δις ευρώ και οι μεταβιβάσεις από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και Ταμεία Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας στα 478 εκ.ευρώ.
Το συνολικό ανώτατο όριο δαπανών αυξάνεται το έτος 2026 κατά 178 εκ.ευρώ σε σχέση με την εκτίμηση του έτους 2025. Όμως το έτος 2026 οι μεταβιβάσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό θα είναι 240 εκ.ευρώ λιγότερα από την εκτίμηση του έτους 2025. Επιπρόσθετα από τις αρχικές μεταβιβάσεις του κρατικού προϋπολογισμού 2025 που είχαν προβλεφθεί κατά την ψήφιση (6,608 δις ευρώ) θα είναι αυξημένες κατά 338 εκ.ευρώ.

Οι μεταβιβάσεις στο Υπουργείο Υγείας από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας το έτος 2026 είναι 896 εκ.ευρώ και το έτος 2025 ως εκτίμηση είναι 478 εκ. ευρώ. Προκύπτει λοιπόν αύξηση 418 εκ.ευρώ το έτος 2026 σε σχέση με την εκτίμηση του έτους 2025.
Οι μεταβιβάσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό για το έτος 2026 προς τα Νοσοκομεία και την Πρωτοβάθμια Περίθαλψη είναι 2,388 δις ευρώ και η εκτίμηση για το έτος 2025 είναι 2,254 δις ευρω. Αυξημένο το έτος 2026 κατά 134 εκ.ευρώ.
Από τις μεταβιβάσεις του τακτικού προϋπολογισμού του έτους 2026 προς το Υπουργείο Υγείας με 1,9 δις ευρώ επιχορηγείται ο ΕΟΠΥΥ εκ των οποίων τα 912 εκ.ευρώ θα επιστρέψουν στα Νοσοκομείο μέσω των DRG. Οι συνολικές μεταβιβάσεις στον ΕΟΠΥΥ από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Υγείας το έτος 2025 ήταν 938 εκ.ευρώ.
Ως εκ τούτων προκύπτει ότι ο ΕΟΠΥΥ επιχορηγείται κατά 986 εκ.ευρώ περισσότερα σε σχέση με το έτος 2025. Τα έσοδα από μεταβιβάσεις του κρατικού προϋπολογισμού και άλλες πηγές των Νοσοκομείων και της Πρωτοβάθμιας περίθαλψης με βάση την πρόβλεψη για το έτος 2026 είναι 4,799 δις ευρώ από 4,558 δις ευρώ που είναι η εκτίμηση για το έτος 2025. Αντίστοιχα οι δαπάνες για το έτος 2026 διαμορφώνονται στα 4,318 δις ευρώ από 4,330 δις ευρώ το έτος 2025 που είναι η εκτίμηση.
Οι προβλέψεις για τις δαπάνες του έτους 2026 είναι μη ρεαλιστικές με δεδομένο ότι για την αγορά αγαθών και υπηρεσιών προβλέπει 62 εκ.ευρώ λιγότερα σε σχέση με την εκτίμηση του έτους 2025.
Επικίνδυνο σημείο είναι οι δαπάνες προσωπικού που είναι μειωμένες το έτος 2026 κατά 24 εκ.ευρώ σε σχέση με την εκτίμηση του έτους 2025. Ουσιαστικά προβλέπεται στασιμότητα στον αριθμό του απασχολούμενου προσωπικού του ΕΣΥ.
Οι μικρές αυξημένες μεταβιβάσεις του προϋπολογισμού εφέτος στο Υπουργείο Υγείας σε σχέση με το έτος 2025 υπερκαλύπτονται με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των νοσοκομείων που ξεπερνούν το 1,5 δις ευρώ, την αύξηση των μεταβιβάσεων στον ΕΟΠΥΥ κατά 986 εκ.ευρώ και σε άλλους φορείς του Υπουργείου Υγείας, τονίζει η ΠΟΕΔΗΝ. Ταυτόχρονα θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν η συνεχής αύξηση των τιμών υλικών, αγαθών και υπηρεσιών τα οποία προμηθεύονται οι φορείς του Υπουργείου Υγείας.
Βέβαιο είναι ότι στο κλείσιμο του έτους 2026 ο ΕΟΠΥΥ δεν πρόκειται να αποδώσει το προϋπολογισμένο ποσό (912 εκ.ευρώ) στα Νοσοκομεία.
Οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των Νοσοκομείων είναι δυσβάσταχτες για την οικονομική ανάκαμψη των νοσοκομείων. Με βάση τα στοιχεία του προϋπολογισμού τον Δεκέμβρη του 2024 ήταν 1,164 δις ευρώ και τον Σεπτέμβριο του 2025 ήταν 1,664 δις ευρώ, καταλήγει η Ομοσπονδία.

Πηγή: oloygeia.gr