«Σπάει» στα δύο η φαρμακευτική δαπάνη: Τι αλλάζει για τα Φάρμακα Υψηλού Κόστους και τους προϋπολογισμούς ΕΟΠΥΥ

Νέα δεδομένα στη φαρμακευτική πολιτική φέρνει ο Υπουργός Υγείας Θ. Πλεύρης, με την τροπολογία που συντάσσεται, μεταξύ άλλων, να χωρίζει τον κλειστό προϋπολογισμό του Φαρμάκου στα δύο. Ένας εξ αυτών θα περιλαμβάνει όλα τα ΦΥΚ.

Η κατάργηση της συνταγής κατανομής του clawback, τα γνωστά «80-20» για την εξωνοσοκομειακή δαπάνη και «90-10» για τη νοσοκομειακή, φαίνεται πως δεν θα είναι οι μόνες ανατροπές που θα φέρει η τροπολογία που ετοιμάζει το Υπουργείο Υγείας για τη φαρμακευτική πολιτική. Στην προσπάθεια εξορθολογισμού της δαπάνης και περιορισμό της υπέρβασης της, του γνωστού και ως clawback, η Αριστοτέλους αποφάσισε πως θα πρέπει να προχωρήσει και σε ένα ανασχεδιασμό του ίδιου του κλειστού προϋπολογισμού.

Ενός κλειστού προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ, ο οποίος έχει φιξαριστεί λίγο πάνω από τα 2 δισ. ευρώ, την ώρα όμως που η κατανάλωση φαρμάκων εκτιμάται ότι έφθασε το 2021 σχεδόν τα 3,3 δισ. ευρώ. Δηλαδή μια υπέρβαση clawback και rebate 1,2 με 1,3 δισ. ευρώ!

Έτσι, με την τροπολογία που ετοιμάζει το Υπουργείο ο προϋπολογισμός αναμένεται να σπάσει στα δύο, θεσμοθετώντας δύο βασικούς κλειστούς προϋπολογισμούς. Η λογική θέλει έναν για τα Φάρμακα Υψηλού Κόστους (ΦΥΚ) και ένα για όλα τα υπόλοιπα φάρμακα. Συγκεκριμένα, θα δημιουργηθεί ένας προϋπολογισμός για τα φάρμακα της λίστας του Ν. 3816 και έναν για τα φάρμακα κοινότητας, δηλαδή εκείνα που πωλούνται από τα ιδιωτικά φαρμακεία. Στον προϋπολογισμό των ΦΥΚ θα εντάσσονται τόσο τα φάρμακα που διακινούνται μέσω των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ (1Β) όσο και τα νοσοκομειακά σκευάσματα που αποζημιώνει ο Οργανισμός  (1Α).

Προκειμένου να διαμορφωθούν οι κλειστοί προϋπολογισμοί λαμβάνονται αναλογικά υπόψη οι δαπάνες των τελευταίων 3 ετών. Ειδικότερα για τα ΦΥΚ πρόθεση είναι να προσδιοριστούν βάσει των καταναλώσεων που καταγράφουν τώρα τα σκευάσματα της κατηγορίας. Είναι ενδεικτικό ότι τα νοσοκομειακά φάρμακα που αποζημιώνει ο ΕΟΠΥΥ, τα 1Α έχουν κλειστό προϋπολογισμό 85 εκατ. ευρώ, με την κατανάλωση να φθάνει τα 147 εκατ. ευρώ.

Η κατάργηση των «80-20» και «90-10»

Όπως είχε αναφερθεί η τροπολογία, που στόχος είναι να έρθει προς ψήφιση με το σχέδιο νόμου του Προσωπικού Ιατρού, αλλά αν δεν έχει ολοκληρωθεί η επεξεργασία της θα εισαχθεί σε επόμενο νομοσχέδιο, ώστε να ψηφιστεί εντός Μαΐου, θα περιλαμβάνει και την κατάργηση της συνταγής κατανομής της υπέρβασης «80-20» στην εξωνοσοκομειακή δαπάνη και «90-10» στη νοσοκομειακή.

Βάσει των αλλαγών, για τις οποίες φέρεται να έχουν ενημερωθεί και οι εκπρόσωποι των φαρμακευτικών εταιρειών, την κατάργηση της «συνταγής» κατανομής του clawback θα επιχειρηθεί να εξισορροπηθεί με αύξηση των rebate. Ειδικότερα, ο μέχρι τώρα σχεδιασμός, ο οποίος δεν έχει οριστικοποιηθεί, προβλέπει επιπλέον rebate μεταξύ 3% και 5% για ΦΥΚ που δεν έχουν γενόσημο και μεταξύ 2% και 3%. για τα σκευάσματα υψηλής κατανάλωσης 2% με 3%.

Παράλληλα, αναμένεται να δοθεί και «θεραπευτική προτεραιότητα» στα γενόσημα, σε όποια θεραπευτική κατηγορία υπάρχουν σκευάσματα.

Στα σχέδια της Αριστοτέλους είναι να φέρει Υπουργική Απόφαση με αλλαγές και σε ό,τι αφορά την ταύτιση ασφαλιστικής με λιανική τιμή των γενοσήμων, στην αποζημίωση των φαρμάκων.