Το 78% των ατόμων με αναπηρία μειώνουν τρόφιμα και ρούχα για να καλύψουν τις ανάγκες υγείας
Στην Υγεία αφιερώνει η ΕΣΑμεΑ την παγκόσμια ημέρα ατόμων με αναπηρία, αναδεικνύοντας τα τεράστια προβλήματα σε όλο το φάσμα των υπηρεσιών υγείας.
Απογοητευτικά είναι τα στοιχεία πανελλαδικής έρευνας για την κατάσταση που βιώνουν τα άτομα με αναπηρία στην Ελλάδα. Αναγκάζονται να μειώνουν βασικά αγαθά προκειμένου να καλύψουν ανάγκες υγείας. Σύμφωνα με έρευνα το 78% των ερωτηθέντων ατόμων με αναπηρία ηλικίας 18 ετών και άνω έχει μειώσει τις δαπάνες για την κάλυψη των βασικών αναγκών διαβίωσης, όπως τρόφιμα ή ρούχα, ώστε να καλύψει τις ανελαστικές ανάγκες που αφορούν την υγεία του.
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) αφιερώνει τη φετινή 3η Δεκέμβρη, εθνική και παγκόσμια ημέρα ατόμων με αναπηρία στην Υγεία και ρίχνει φως στα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία σε όλο το φάσμα των υπηρεσιών υγείας.
Πρόκειται για την πρώτη μεγάλη πανελλήνια έρευνα αναφορικά με την πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες/σπάνιες παθήσεις, που πραγματοποιήθηκε στη χώρα, από την ΕΣΑμεΑ ενόψει της 3ης Δεκέμβρη, που είναι η Παγκόσμια Ημέρα ατόμων με αναπηρία.
Ο πρόεδρος της ΕΣΑμεΑ Ιωάννης Βαρδακαστάνης, τόνισε τη μεγάλη σημασία που έχουν οι επιστημονικές μελέτες σχετικά με την αναπηρία και τη χρόνια και σπάνια πάθηση στη χώρα, καθώς παρουσιάζουν σημαντικά στοιχεία και φέρνουν την Πολιτεία προ των ευθυνών της: «Τα αναλυτικά αποτελέσματα και συμπεράσματα της έρευνας που προέκυψαν από και για καθεμία και κάθε έναν από εμάς θα αποτελέσουν το κύριο συλλογικό εργαλείο για τον σχεδιασμό πολιτικών και τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων μας, πάντα με γνώμονα την κεφαλαιώδη αρχή “Τίποτα χωρίς εμάς”. Με αυτή την έρευνα θέλαμε να βοηθήσουμε να γίνουν πιο κατανοητές οι θέσεις του αναπηρικού κινήματος, να βοηθήσουμε να δοθούν λύσεις πιο φιλικές και πιο κοντά στις ανάγκες του κόσμου που εκπροσωπούμε».
Τα βασικά ευρήματα της έρευνας
Το 78% των ερωτηθέντων ατόμων με αναπηρία, χρόνια/ σπάνια πάθηση έχει μειώσει δαπάνες για την κάλυψη των βασικών αναγκών διαβίωσης, ώστε να καλύψει τις ανελαστικές ανάγκες υγείας του. Το ποσοστό ατόμων με σοβαρή οικονομική επιβάρυνση από το κόστος της υγείας σε βάρος βασικών αναγκών διαβίωσης σχετίζεται αντιστρόφως ανάλογα με το επίπεδο του εισοδήματος και είναι αυξημένο στις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες.
Παράλληλα το 31% αντιμετώπισαν μεγάλη δυσκολία να λάβουν τις υπηρεσίες υγείας που χρειάστηκαν τα τελευταία δύο χρόνια, το 34%, στερήθηκαν τουλάχιστον μία φορά φάρμακα ή άλλα φαρμακευτικά σκευάσματα, το 33% στερήθηκαν υπηρεσίες αποκατάστασης και το 30% υπηρεσίες ψυχικής υγείας.
Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί είναι 5 στους 10 καρκινοπαθείς αναφέρουν τη μεγάλη αναμονή ως εμπόδιο πρόσβασης στην αναγκαία θεραπεία (χημειοθεραπεία, ακτινοθεραπεία). Για το λόγο αυτό συχνά, αναγκάζονται να στραφούν σε ιδιωτικά νοσοκομεία (31%), πληρώνοντας από την τσέπη τους για τις αντικαρκινικές θεραπείες που χρειάζονται.
Το 43% των ατόμων με αναπηρία/χρόνια/σπάνια πάθηση βρέθηκε να στερείται αναγκαίας οδοντιατρικής φροντίδας, το 40% χρειάστηκε διαγνωστικές εξετάσεις που δεν μπόρεσε να πραγματοποιήσει και το 39,5% δεν είχε πρόσβαση τουλάχιστον μία φορά σε αναγκαία ιατρική εξέταση ή θεραπεία κατά τα τελευταία δύο χρόνια.
Δημόσιες δομές υγείας
Μόλις 3 στους 10 ερωτηθέντες χαρακτηρίζουν ως καλό ή πολύ καλό το επίπεδο προσβασιμότητας, ενώ τα μεγαλύτερα ποσοστά αρνητικών κρίσεων για το επίπεδο προσβασιμότητας των δημόσιων νοσοκομείων καταγράφηκαν από τα άτομα με εγκεφαλική παράλυση, σπάνιες παθήσεις, νευρολογικά νοσήματα, ρευματικά νοσήματα, τύφλωση, νευρομυϊκές παθήσεις και κινητική αναπηρία.
Η γενική εικόνα που προκύπτει από τις αξιολογήσεις των διαφόρων κατηγοριών παροχών και υπηρεσιών του ΕΟΠΥΥ καταδεικνύει χαμηλά ποσοστά ικανοποίησης στην πλειονότητα των παραμέτρων που αξιολογήθηκαν. Ο γενικός μέσος όρος αξιολόγησης των παροχών και υπηρεσιών του ΕΟΠΥΥ βρίσκεται στο 5,2/10.
Κάτω από τη βάση η νοσοκομειακή περίθαλψη
Η μέση τιμή αξιολόγησης για το σύνολο των παραμέτρων της νοσοκομειακής περίθαλψης είναι 4,7/10.
Ο θετικότερος βαθμός ικανοποίησης εκφράστηκε για την παράμετρο που αφορά την αντιμετώπιση από το προσωπικό, με τρόπο που να σέβεται την αξιοπρέπεια, την ατομικότητα και την ιδιωτικότητα των νοσηλευόμενων, με μέση βαθμολογία 6,34/10.
Καθόλου ή ελάχιστα ικανοποιημένοι βρέθηκαν να είναι οι συμμετέχοντες ιδιαίτερα από:
- Το χρόνο αναμονής στα τμήματα επειγόντων περιστατικών (ΤΕΠ), με το 56,5% να εκφράζει ικανοποίηση από 1 έως 3.
- Την επάρκεια ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, με το 55% να εκφράζει ικανοποίηση από 1 έως 3.
- Την επάρκεια υλικού φροντίδας νοσηλευομένων ασθενών (κλινοσκεπάσματα κ.λπ.) (48,4% βαθμός ικανοποίησης από 1 έως 3).
- Αναφορικά με τη διαθεσιμότητα εξειδικευμένων και οργανωμένων κέντρων διάγνωσης, παρακολούθησης, διαχείρισης και θεραπείας, που να καλύπτουν τις εξειδικευμένες ανάγκες της πάθησης, το γενικό ποσοστό των αρκετά και πολύ ικανοποιημένων υπολογίστηκε σε 38%.
Προσωπικός Γιατρός
Σε περίπτωση που χρειάστηκαν να απευθυνθούν σε κάποιον πάροχο υπηρεσιών υγείας για να εξεταστούν ή/και να λάβουν ιατρική συμβουλή για κάποιο όχι οξύ ή επείγον πρόβλημα υγείας που αντιμετώπισαν, μόνο οι μισοί από τους υπαχθέντες στο θεσμό του προσωπικού γιατρού, απευθύνθηκαν σε αυτόν/ην.