Υποχρεωτικό το rapid test σε ναυτικούς και μέλη πληρώματος πλοίων

Σύμφωνα με το ΦΕΚ είναι υποχρεωτικό το μέτρο του διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορονοϊό COVID-19 (αρνητικό rapid – pcr test) σε ναυτικούς – μέλη πληρώματος πλοίων.

Σύμφωνα με όσα ορίζει το ΦΕΚ

1. Ο διαγνωστικός έλεγχος νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19, είναι υποχρεωτικός για τους ναυτικούς του άρθρου 1, προκειμένου να παρέχουν την εργασία τους στο συμφωνημένο στην ατομική τους σύμβαση εργασίας πλοίο και πραγματοποιείται με ευθύνη και δαπάνη του ναυτικού.

2. Ο διαγνωστικός έλεγχος νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 διενεργείται υποχρεωτικά σε ιδιωτικά διαγνωστικά εργαστήρια, όπως ορίζονται στο Π.Δ 84/2001 (Α’ 70), ή σε ιδιωτικές κλινικές ή σε φαρμακεία ή σε ιδιώτες ιατρούς, με τη χρήση ταχείας ανίχνευσης αντιγόνου κορωνοϊού COVID-19 (rapid test) εντός των τελευταίων σαράντα οκτώ (48) ωρών προ Τετάρτης εκάστης εβδομάδας με ευθύνη και δαπάνη του υπόχρεου ναυτικού.

3. Ναυτικοί, οι οποίοι ναυτολογούνται για πρώτη φορά στο πλοίο είναι υποχρεωτικό να υποβάλλονται το αργότερο είκοσι τέσσερις (24) ώρες πριν προσέλθουν για πρώτη φορά στο πλοίο, σε διαγνωστικό έλεγχο νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 (rapid test ή PCR test) σε ιδιωτικά διαγνωστικά εργαστήρια, όπως ορίζονται στο Π.Δ. 84/2001, ή σε ιδιωτικές κλινικές ή σε φαρμακεία ή σε ιδιώτες ιατρούς, με επιβάρυνση του ναυτικού.

4. Τα στοιχεία των υπόχρεων ναυτικών και του προσωπικού των περ. (α) και (γ) έως (ε) του άρθρου 1, καθώς και τα αποτελέσματα των διαγνωστικών ελέγχων, με μέριμνα του πλοιάρχου και του ιατρού του πλοίου, εφόσον υφίσταται, τηρούνται επί του πλοίου, ώστε να είναι διαθέσιμα σε περίπτωση που ζητηθούν από τις αρμόδιες Λιμενικές ή/και υγειονομικές αρχές.

5. Τα στοιχεία των υπόχρεων ναυτικών και του προσωπικού της περ. (β) του άρθρου 1, υποβάλλονται με μέριμνα του πλοιάρχου και του ιατρού του πλοίου, εφόσον υφίσταται, στη Λιμενική Αρχή που πρόκειται να καταπλεύσει το πλοίο έξι (6) ώρες προ του κατάπλου σε ελληνικό λιμένα, συνοδευόμενα από υπεύθυνη δήλωση του πλοιάρχου ή του ιατρού του πλοίου για την εκπλήρωση των ως άνω περιγραφόμενων υποχρεώσεων.

6. Οι ναυτικοί και το προσωπικό της περ. (στ) του άρθρου 1, προ του κατάπλου σε ελληνικό λιμένα, υποχρεούνται σε υποβολή υπεύθυνης δήλωσης περί της διενέργειας διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 με αρνητικό αποτέλεσμα σε ιδιωτική δομή της Ελλάδος ή της αλλοδαπής. Τα στοιχεία των υπόχρεων στη διαδικασία του πρώτου εδαφίου ναυτικών, καθώς και τα αποτελέσματα των διαγνωστικών ελέγχων, με μέριμνα του πλοιάρχου, τηρούνται επί του πλοίου, ώστε να είναι διαθέσιμα σε περίπτωση που ζητηθούν από τις αρμόδιες Λιμενικές ή/και υγειονομικές αρχές.

7. Για τους ναυτικούς και το λοιπό προσωπικό του άρθρου 1 που θεωρούνται πλήρως εμβολιασμένοι κατά του κορωνοϊού COVID-19 και για όσους έχουν νοσήσει από τον κορωνοϊό COVID-19 εντός του τελευταίου εξαμήνου και επιδεικνύουν πιστοποιητικό νόσησης, ισχύουν τα προβλεπόμενα στα μέτρα πρόληψης και αντιμετώπισης κρουσμάτων κορωνοϊού COVID-19 στα επιβατηγά και επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία που εκτελούν θαλάσσιες ενδομεταφορές, τα οποία βρίσκονται αναρτημένα στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (www.ynanp.gr/el/).

8. Σε περίπτωση μη επίδειξης στα αρμόδια όργανα του πιστοποιητικού εμβολιασμού ή νόσησης σε ισχύ, τα πρόσωπα του άρθρου 1 υποχρεούνται στη διενέργεια και επίδειξη βεβαίωσης αρνητικού διαγνωστικού ελέγχου νόσησης που εκδίδεται από τη δομή διενέργειας του ελέγχου, ο οποίος συνίσταται σε εργαστηριακό έλεγχο είτε με τη μέθοδο PCR σε ιδιωτική δομή με ευθύνη και δαπάνη του ναυτικού είτε με τη χρήση ταχείας ανίχνευσης αντιγόνου κορωνοϊού COVID-19 (rapid test) σε ιδιωτική δομή με ευθύνη και δαπάνη του ναυτικού.

Εναλλακτικά, είναι δυνατή η επίδειξη «Βεβαίωσης αρνητικού διαγνωστικού ελέγχου κορωνοϊού COVID-19», που εκδίδεται ηλεκτρονικά από την πλατφόρμα gov.gr, ή Ψηφιακού Πιστοποιητικού COVID-19 της Ε.Ε. (EU Digital COVID Certificate – EUDCC) με πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση του φυσικού προσώπου-κατόχου του αναφορικά με το αποτέλεσμα της τελευταίας δοκιμασίας ταχέου μοριακού ελέγχων (rapid test) ή μοριακής μεθόδου ανάλυσης (PCR test), ή ισοδύναμου πιστοποιητικού ή βεβαίωσης τρίτης χώρας.

9. Οι ναυτικοί, μέλη πληρώματος και λοιπό προσωπικό επιβατηγών/κρουαζιερόπλοιων που εκτελούν θαλάσσιες μεταφορές επιβατών από και προς ελληνικό λιμένα, υποβάλλονται σε ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) κάθε επιστασίας, εντός σαράντα οκτώ (48) ωρών προ Παρασκευής έκαστης εβδομάδας με ευθύνη και δαπάνη του πλοιοκτήτη/εφοπλιστή/διαχειριστή, σε διαγνωστικό έλεγχο σε ιδιωτική δομή της Ελλάδος ή της αλλοδαπής, με τη χρήση ταχείας ανίχνευσης αντιγόνου κορωνοϊού COVID-19 (rapid test).

Βεβαίωση αποτελέσματος διαγνωστικού ελέγχου

Στην περίπτωση κατά την οποία το αποτέλεσμα του διαγνωστικού ελέγχου είναι θετικό, εκδίδεται σχετική βεβαίωση από την ιδιωτική δομή εξέτασης, η οποία αποτελεί δικαιολογητικό για να τεθεί ο/η ναυτικός σε κατ’ οίκον περιορισμό και να απολυθεί με το αιτιολογικό «λόγω ασθενείας» και ακολουθείται το ισχύον πρωτόκολλο του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (Ε.Ο.Δ.Υ.) και οι οδηγίες των αρμόδιων υγειονομικών αρχών.

Ως δικαιολογητικό, σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο, δύναται να χρησιμοποιηθεί και η «Βεβαίωση θετικού διαγνωστικού ελέγχου κορωνοϊού COVID-19», που εκδίδεται από την πλατφόρμα gov.gr, ή το Ψηφιακό Πιστοποιητικό COVID-19 της Ε.Ε. (EU Digital COVID Certificate – EUDCC) με πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση του φυσικού προσώπου-κατόχου του αναφορικά με τη νόσηση από τον κορωνοϊό COVID-19, ή ισοδύναμο πιστοποιητικό ή βεβαίωση τρίτης χώρας.

Συνέπειες της μη διενέργειας διαγνωστικού ελέγχου από τα υπόχρεα πρόσωπα

1. Ο πλοιοκτήτης/εφοπλιστής/διαχειριστής δεν επιτρέπεται να απασχολήσει ναυτικό στο πλοίο, εφόσον αυτός/ή είτε α) δεν έχει προβεί σε διενέργεια διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 (rapidtest ή PCR test), είτε β) έχει δηλώσει θετικό αποτέλεσμα διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19, ακολουθώντας τη διαδικασία δήλωσης του αποτελέσματος.

2. Σε περίπτωση που ναυτικός προσέλθει στον χώρο εργασίας χωρίς να πληρούνται οι προϋποθέσεις της παρούσας απόφασης, ο πλοιοκτήτης/εφοπλιστής/διαχειριστής υποχρεούται να μην κάνει δεκτή την παροχή της εργασίας του/ης για τον λόγο αυτό και απαλλάσσεται από την υποχρέωση καταβολής αποδοχών για το χρονικό διάστημα έως την πλήρωση των ανωτέρω προϋποθέσεων εκ μέρους του/ης ναυτικού. Στην περίπτωση αυτή η σύμβαση ναυτολόγησης δύναται να λυθεί με υπαιτιότητα του υπόχρεου ναυτικού.

3. Σε κάθε περίπτωση ο πλοιοκτήτης/εφοπλιστής/διαχειριστής και ο πλοίαρχος του πλοίου υποχρεούνται: α) να ενημερώνουν τους ναυτικούς, με κάθε πρόσφορο μέσο, για τις υποχρεώσεις τους και τις συνέπειες μη εκπλήρωσής τους, και β) να διατηρούν τις βεβαιώσεις των διαγνωστικών ελέγχων (rapid tests) που διενεργούνται από τους ναυτικούς του πλοίου τους και να τις θέτουν στη διάθεση των αρμοδίων οργάνων ελέγχου, όταν ζητηθούν.

4. Οι Λιμενικές Αρχές είναι αρμόδιες για τη διαπίστωση παραβάσεων της παρούσας και για την επιβολή κυρώσεων ως εξής:

α) σε περίπτωση παράβασης των υποχρεώσεων των πλοιοκτητών/εφοπλιστών/διαχειριστών που απορρέουν από την περ. α) της παρ. 1, επιβάλλεται πρόστιμο πεντακοσίων (500) ευρώ ανά ναυτικό που εργάζεται και δεν έχει προβεί σε διενέργεια του διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19,

β) σε περίπτωση παράβασης των υποχρεώσεων των πλοιοκτητών/εφοπλιστών/διαχειριστών που απορρέουν από την περ. β) της παρ. 1 του παρόντος άρθρου καθώς και της παρ. 8 του άρθρου 2, επιβάλλεται πρόστιμο χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ ανά ναυτικό που εργάζεται, ενώ έχει θετικό αποτέλεσμα κατά τον διαγνωστικό έλεγχο, γ) σε περίπτωση παράβασης των υποχρεώσεων των πλοιοκτητών/εφοπλιστών/διαχειριστών που απορρέουν από την παρ. 3, επιβάλλεται πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ άπαξ,

δ) σε περίπτωση παράβασης της υποχρέωσης του πλοιάρχου που απορρέει από την περ. α) της παρ. 3, επιβάλλεται στον πλοίαρχο πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ άπαξ,

ε) σε περίπτωση παράβασης της υποχρέωσης που απορρέει από την παρ. 2 του άρθρου 2, επιβάλλεται στον υπόχρεο ναυτικό πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ,

στ) σε περίπτωση παράβασης της υποχρέωσης που απορρέει από την παρ. 3 του άρθρου 2, επιβάλλεται στην εταιρεία πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ άπαξ,

ζ) σε περίπτωση παράβασης της υποχρέωσης που απορρέει από τις παρ. 4, 5 και 6 του άρθρου 2, επιβάλλεται στον Πλοίαρχο πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ άπαξ.