Ψηφιακά ΚΕΠΑ: Αλλάζουν όλα για τα άτομα με αναπηρία

Με τα ψηφιακά ΚΕΠΑ και το 1555 δίνεται συνολική λύση στα χρόνια γραφειοκρατικά προβλήματα που αντιμετώπιζαν χιλιάδες πολίτες.

Τα Ψηφιακά Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας και η ψηφιακή πλατφόρμα «Εθνική Πύλη Αναπηρίας», που τέθηκαν πρόσφατα σε λειτουργία, σε ειδική εκδήλωση με τη συμμετοχή του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ήρθαν να δώσουν οριστική λύση τόσο σε γραφειοκρατικά προβλήματα, όσο και σε προβλήματα εξυπηρέτησης που αντιμετώπιζαν, μέχρι σήμερα, πάνω από 300.000 συμπολίτες μας κάθε φορά που χρειάζονταν πιστοποίηση της αναπηρίας τους. Σε συνδυασμό με τη λειτουργία του ενιαίου αριθμού εξυπηρέτησης 1555, παρέχεται πλέον στους πολίτες μια ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση που διευκολύνει τις συναλλαγές τους με τις υπηρεσίες του Φορέα και καταργεί την ταλαιπωρία που βίωναν μέχρι σήμερα.

Με τα νέα Ψηφιακά ΚΕΠΑ η διαδικασία πιστοποίησης αναπηρίας ψηφιοποιείται και απλοποιείται πλήρως. Μέχρι πρότινος για τη λήψη πιστοποίησης αναπηρίας απαιτούνταν 3 με 4 επισκέψεις στα ΚΕΠΑ. Πλέον, οι πολίτες θα επισκέπτονται μόνο μια φορά τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας, την ημέρα της εξέτασής τους και η υπόλοιπη διαδικασία θα γίνεται ηλεκτρονικά, με ελάχιστα κλικ, μέσω της πλατφόρμας του gov.gr (https://ekepa.epan.gov.gr/kepa/web.

Συγκεκριμένα, οι πολίτες μέσω της νέας Εθνικής Πύλης Αναπηρίας, θα υποβάλλουν, ψηφιακά, σε 8 πολύ απλά βήματα το αίτημά τους για αξιολόγηση και πιστοποίηση αναπηρίας, κάνοντας login με τους κωδικούς του taxis και αναγράφοντας τον ΑΦΜ και το ΑΜΚΑ τους. Στη συνέχεια, ο ιατρός θα συντάσσει και θα οριστικοποιεί ψηφιακά τον Εισηγητικό Φάκελο, ενώ θα υπάρχει άμεση ενημέρωση μέσω μηνύματος για την οριστικοποίηση της αίτησης και του φακέλου του πολίτη, ώστε να οριστεί το ραντεβού αξιολόγησης. Αξίζει να σημειωθεί, ότι ήδη μέσα λίγες ημέρες λειτουργίας του νέου συστήματος, έχουν υποβληθεί πάνω από 6.500 ηλεκτρονικές αιτήσεις για ΚΕΠΑ.

Τι άλλο αλλάζει;

  • Δημιουργείται η ενιαία ιατρική γνωμάτευση και αποσυνδέεται η διαδικασία πιστοποίησης αναπηρίας των ΚΕΠΑ από τη διαδικασία λήψης των παροχών που δίνονται από την Πολιτεία. Ως παροχές θεωρούνται τα επιδόματα αναπηρίας, η σύνταξη αναπηρίας, το εξωιδρυματικό επίδομα, η απαλλαγή από τέλη ταξινόμησης κα. Μέχρι χθες, για κάθε παροχή της Πολιτείας προβλέπονταν ξεχωριστές αιτήσεις που οδηγούσαν σε ξεχωριστές εξετάσεις και γνωματεύσεις. Με τη νέα διαδικασία, μια μόνο εξέταση και μια μόνο γνωμάτευση γιατρών αρκεί προκειμένου να εκδοθεί η ενιαία ιατρική γνωμάτευση για κάθε πιθανή παροχή που μπορεί να λάβει το άτομο με αναπηρία και είναι δεσμευτική για όλες τις υπηρεσίες του Δημοσίου.
  • Καταργείται πλήρως η υποχρέωση καταβολής παραβόλου (46,14 ευρώ) για όλες τις κατηγορίες αιτούντων που πιστοποιούνται στα ΚΕΠΑ. Είναι ενδεικτικό πως την τελευταία 5ετία το εν λόγω παράβολο κατέβαλαν πάνω από 250.000 πολίτες.  
  • Διασφαλίζεται η βέλτιστη προστασία ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, δεδομένου ότι όλα τα ιατρικά δεδομένα και τα έγγραφα που απαιτούνται για την απόδειξη της αναπηρίας διακινούνται μόνο ηλεκτρονικά.

Σε επόμενο στάδιο, πρόκειται να αναμορφωθεί το Ειδικό Σώμα Ιατρών (ΕΣΙ) των ΚΕΠΑ, στο Μητρώο του οποίου θα εγγράφονται οι ιατροί που στελεχώνουν τις υγειονομικές επιτροπές. Στο ΕΣΙ θα μπορούν να εγγραφούν ιατροί όχι μόνο από το δημόσιο (όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα) αλλά και από τον ιδιωτικό τομέα, περνώντας ειδικό πρόγραμμα εκπαίδευσης. Με αυτό τον τρόπο, αυξάνεται και ανανεώνεται το δυναμικό του σώματος, εμπλουτίζεται με νέες και σύγχρονες ειδικότητες και μειώνεται ο χρόνος αναμονής για αξιολόγηση από επιτροπή των ΚΕΠΑ.

Στην προσπάθεια που γίνεται για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και ειδικά των ευπαθών ομάδων η γραμμή εξυπηρέτησης 1555 είναι προετοιμασμένη ώστε να δίνει πληροφορίες και διευκρινίσεις σχετικά με τη διαδικασία υποβολής της ηλεκτρονικής αίτησης αλλά και να δίνει λύσεις σε προβλήματα που μπορούν να ανακύψουν (είτε τεχνικά, είτε διαδικαστικά) και αφορούν στα ΚΕΠΑ και τη γνωστοποίηση της αναπηρίας. Το 1555 λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, 7ημέρες την εβδομάδα και υποδέχεται κατά μέσο όρο 11.200 κλήσεις την ημέρα, με το μέσο χρόνο αναμονής να είναι μόλις 1,38 λεπτά. Μέσα σε ένα χρόνο έχει απαντήσει πάνω από 2,6 εκατομμύρια κλήσεις με 8 στους 10 πολίτες να δηλώνουν ικανοποιημένοι από το επίπεδο εξυπηρέτησης. Παράλληλα, οι πολίτες μπορούν να εξυπηρετούνται γρήγορα και εύκολα μέσα από την ιστοσελίδα 1555.gov.gr χωρίς να απαιτείται η κλήση στο τηλεφωνικό κέντρο του 1555. Το κύριο χαρακτηριστικό της ιστοσελίδας είναι ο ηλεκτρονικός Οδηγός του Πολίτη μέσω του οποίου οι πολίτες μπορούν: Να συνδέονται και να χρησιμοποιούν τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες όλων των φορέων που εποπτεύει το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Να υποβάλουν προσωποποιημένα αιτήματα ή ερωτήματα (tickets) και να παρακολουθούν την πορεία τους, μέσω προσωπικής θυρίδας/αποθετηρίου απαντήσεων.