Νοσοκομειακοί γιατροί: Γιατί βλέπουν μειώσεις και όχι αυξήσεις στα οικονομικά κίνητρα για τις άγονες περιοχές
Μικρότερα σε σχέση το ύψος που θα έπρεπε να έχουν βάσει του ισχύοντος νόμου είναι τα επιδόματα των γιατρών για τις άγονες περιοχές που θέσπισε η κυβέρνηση, σύμφωνα με την Ομοσπονδία Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας (ΟΕΝΓΕ).
«Παρουσιάζουν ως τριπλασιασμό και εξαπλασιασμό, τη μείωση στην πραγματικότητα του επιδόματος αγόνου που θα έπρεπε να παίρνουν οι γιατροί του δημόσιου συστήματος υγείας, αν βέβαια εφάρμοζαν τις διατάξεις που ίσχυαν μέχρι την έκδοση της νέας Κοινής Υπουργικής Απόφασης. Το επίδομα αγόνου που δίνεται σε ειδικευμένους γιατρούς, είναι μικρότερο και από αυτό που δίνεται στους αγροτικούς γιατρούς (400 ευρώ) για άγονες και προβληματικές περιοχές. Επιπλέον από το επίδομα αγόνου εξαιρούνται οι ειδικευόμενοι και οι επικουρικοί γιατροί», επισημαίνει σε ανακοίνωσή της.
Σύμφωνα με τους νοσοκομειακούς γιατρούς όσα ίσχυαν μέχρι την έκδοση της νέας Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) έχουν ως εξής:
Ο νόμος 4999/2022 προέβλεπε ότι μέχρι την έκδοση της ΚΥΑ το οικονομικό κίνητρο για την προσέλκυση και παραμονή γιατρών στις δημόσιες μονάδες υγείας σε άγονες και προβληματικές περιοχές καταβάλλεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.1397/1983 και του Π.Δ. 137/1987 οι οποίες όριζαν ότι:
στους μόνιμους γιατρούς των νοσοκομείων και των Κέντρων Υγείας άγονων και προβληματικών περιοχών που έχουν την έδρα τους σε προβληματικές περιοχές, χορηγείται προσαύξηση επί του βασικού τους μισθού, ως εξής:\
α) Σε προβληματικές και άγονες περιοχές Α’ κατηγορίας:
Για τη συμπλήρωση του πρώτου χρόνου υπηρεσίας δεκαπέντε τοις εκατό (15%) αναδρομικά για όλο το χρόνο.
Για τη συμπλήρωση του δεύτερου χρόνου είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) αναδρομικά για όλο το δεύτερο χρόνο.
Για τη συμπλήρωση του τρίτου χρόνου σαράντα τοις εκατό (40%) αναδρομικά για όλο τον τρίτο χρόνο και
Για κάθε ένα συμπληρούμενο χρόνο μετά τα τρία χρόνια, πενήντα τοις εκατό (50%) αναδρομικά.
β) Σε προβληματικές και άγονες περιοχές Β’ κατηγορίας:
Για τη συμπλήρωση του πρώτου χρόνου οκτώ τοις εκατό (8%) αναδρομικά για όλο το χρόνο.
Για τη συμπλήρωση του δεύτερου χρόνου δεκαπέντε τοις εκατό (15%) αναδρομικά για όλο το χρόνο.
Για τη συμπλήρωση του τρίτου χρόνου είκοσι τοις εκατό (20%) αναδρομικά για όλο τον τρίτο χρόνο και
Για κάθε ένα συμπληρωμένο χρόνο, μετά τα τρία χρόνια είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) αναδρομικά.
«Αυτό ίσχυε μέχρι την έκδοση της ΚΥΑ. Ωστόσο με ευθύνη τόσο της σημερινής κυβέρνησης όσο και όλων των κυβερνήσεων τα τελευταία 20 χρόνια οι προσαυξήσεις υπολογίζονται επί «θεωρητικού» βασικού μισθού, που προκύπτει από την μετατροπή σε ευρώ του βασικού μισθού του 1983», εξηγεί η ΟΕΝΓΕ.
Μάλιστα, δίνει ένα συγκεκριμένο παράδειγμα: Επιμελητής Α’ και βασικό μισθό 2.075 ευρώ με τη συμπλήρωση του τρίτου χρόνου προϋπηρεσίας (πραγματικό παράδειγμα) αντί να παίρνει μηνιαίο κίνητρο αγόνου 830 ευρώ (40% Χ 2.075) παίρνει 88,04 ευρώ το μήνα, (δηλαδή η προσαύξηση του 40 % δίνεται σε θεωρητικό βασικό μισθό 220,10 ευρώ αφού ο γιατρός της αντίστοιχης βαθμίδας το 1983 έπαιρνε 75.000 δρχ.).
«Αυτές είναι οι περίφημες αυξήσεις στο επίδομα αγόνου που ανακοίνωσε στη ΔΕΘ ο Πρωθυπουργός. Αυξήσεις στο επίδομα αγόνου με βάση τους βασικούς μισθούς του 1983. Και επειδή η προσφιλής τακτική του Υπουργού Υγείας όταν έρχεται αντιμέτωπος με τις δίκαιες διεκδικήσεις και τα αιτήματά μας, και πριν να χάσει την ψυχραιμία του και μας αποκαλέσει κάφρους και ανθρωπάκια επειδή του χαλάμε τις φιέστες που στήνει, είναι να κάνει έκκληση στην «κοινή λογική» και τα μαθηματικά, τον καλούμε να μας απαντήσει πως μπορεί η ετήσια προσαύξηση επί του βασικού μισθού, 1056,48 στο παραπάνω συγκεκριμένο, πραγματικό παράδειγμα, να είναι μικρότερη του μηνιαίου βασικού μισθού (2075 ευρώ); Για μια ακόμη φορά η κυβέρνηση της ΝΔ βαφτίζει το κρέας ψάρι. Ουσιαστικό κίνητρο προσέλκυσης και παραμονής θα ήταν η απλή εφαρμογή του νόμου, και όχι η αντικατάσταση της διαχρονικής κλοπής των ποσών που οφείλουν στους συναδέλφους που ήδη υπηρετούν στις άγονες και προβληματικές περιοχές με νόμιμες περικοπές. Γιατί αυτό προβλέπει η υπουργική απόφαση που εκδόθηκε. Δραστικές μειώσεις, εξίσωση προς τα κάτω, οριζοντίως και καθέτως, ανεξάρτητα από το βασικό μισθό και τα χρόνια υπηρεσίας και παραμονής στις άγονες και προβληματικές περιοχές, διαχωρισμός του επιδόματος ανάλογα με την ειδικότητα και την δομή (νοσοκομείο ή Κ.Υ ), ενώ πριν χορηγούνταν σε όλους τους γιατρούς των άγονων περιοχών ανεξαρτήτως της ειδικότητας και της δομής (νοσοκομείο, κέντρα υγείας, περιφερειακά ιατρεία)», τονίζουν οι νοσοκομειακοί γιατροί.
Πηγή: ygeiamou.gr